انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید


ترجمه و شرح مغنى الأدیب با تجدید نظر و اضافات کلى‏


درباره شرح‏

« ترجمه و شرح مغنى الأدیب با تجدید نظر و اضافات کلى»، اثر غلامعلى صفایى بوشهرى، ترجمه و شرح غیر مزجى کتاب« مغنى الأدیب» اثر ابن هشام مى‏باشد که به فارسى تحت‏اللفظى، برگردان شده است.

شارح، به سفارش تعدادى از اساتید و طلاب، جهت ارائه خدمتى به ایشان، اقدام به شرح و ترجمه کتاب« مغنى الأدیب» کرده است. خود ایشان در مقدمه، به این نکته اشاره دارند که علاوه بر این سفارش، موج شرح‏نویسى بر کتب حوزه به سبک توضیحى و ترجمه‏اى، بدون تدقیق و تحقیق، علت مضاعفى شده است تا این پیشنهاد، پذیرفته شود.

در این شرح، تعلیل‏هاى فنى نحوى در باره احکام مذکور در متن آورده شده است. تحلیل دستورى اشعار و شأن نزول آیات و ابیات، قبل و بعد از اشعار مذکور در متن، تا آنجا که مربوط به فهم مطالب مورد بحث مى‏باشد، ذکر گردیده است. نظر علماى نحو و تفسیر در ذیل مطالب بیان شده و براى تحقیق در باره اشعار مذکور در متن، مشخصات بسیارى از کتبى که در باره این اشعار بحث کرده‏اند، در پاورقى آورده شده و بعد از اختتام هر بحث، آدرس‏هاى تحقیقى در باره آن کلمه مورد بحث، ذکر گردیده است.

سبک بیان مطالب، طورى است که هم داراى ترجمه تحت‏اللفظى عبارات و هم داراى توضیحات فنى مباحث مى‏باشد؛ به همین جهت، در بعضى از عبارات، به علت دقیق بودن عبارت کتاب، مراعات ترجمه تحت‏اللفظى شده که با دستور زبان فارسى، سازگار نمى‏باشد.

در هر جلد، فهرست مطالب همان جلد در ابتدا و فهرست منابع و مآخذ مورد استفاده شارح، در انتهاى کتاب آمده است.


منابع:

مقدمه و متن کتاب.

 

 

  • ☆انجمن زبان و ادبیات عرب☆ مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

ترجمه و شرح مغنى الأدیب با تجدید نظر و اضافات کلى‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی