انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

•مقام استاد ومعلم✒️((هفته گرامیداشت استاد))

دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۶:۲۲ ب.ظ

           

                                               >بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ<

 

🖊مقام معلم مقام والایی است، مقامی است که بالاتر از مقام معلم نیست و چنین است که وارثان انبیاء شمرده می‌شوند. چنان چه در احادیث و سخنان بزرگان آمده است و فرموده‌اند: «ان العلما ورثه الانبیاء»، یعنی دانشمندان وارثان پیامبرانند. با بررسی آیات و روایات و کلمات بزرگان دین ویژگی‌هایی که می‌تواند ارزشمندی و خوبی یک معلم را نمایان سازد احصاء کرده‌ایم که به ترتیب عبارت اند از : ریشه اساسی اخلاص در نیت و عمل همان تصفیه و تزکیه و پالایش درون باطن از همه آلودگی‌هاست.

 

🖋  معنای عالم باتوجه به دو تعریف از علم را می توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد که در نگاه اول به علم که نگاه ترکیبی به معرفت است خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی است.اما در نگاه دوم که نگاه تفکیکی به شاخه ای معرفت است. معلم اول ارسطو است . امروزه در زبان پارسی و عربی کلمه علم به دو معنای متفاوت بکار برده می شود.۱- معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. ۲-کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند... علم در این جا در برابر همه دانستنیهایی قرار می گیرد که آزمون پذیر نیستند.

 

🖋مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالت های مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده است که عبات اند از :دعوت به سوی خدا و تربیت الهی ، دعوت به سوی نور و تربیت نورانی ، دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت صالح ، دعوت به پاک سازی و تربیت اخلاقی و دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی.

 

🖋با بررسی آیات و روایات و کلمات بزرگان دین ویژگی هایی که می تواند ارزشمندی و خوبی یک معلم را نمایان سازد عبارت اند از : اخلاص در نیت و عمل ، تقید به عمل صالح ، حسن خلق و فروتنی ، علو همت و عفت نفس ، عالم به مقتضیات زمان، توجه به مسولیت معلمی و احساس مسئولیت (احساس بعثت) در همه حالات و زمان ها و ایجاد زمینه برای شکوفائی ورشد تفکر و تعقل و معنویت در متربیان.علم از نظر قرآن یکی ازچیزهایی است که خدابه وسیله ی اعطاء آن بر پیغمبران وانسان ها منت می نهد: خداوند در حق مؤمنان لطف کرد. بدانگاه که پیغمبری از خودشان را به سوی شان روانه داشت پیغمبری که آیات خدا را بر آنان می خواند و ایشان را پاکیزه می دارد و بدیشان کتاب آسمانی قرآن و اسرار شریعت می آموزد هر چند که پیش تر در گمراهی آشکار بوده باشند... . علم از نظر حدیث، میراث پیغمبران، مایه حیات اسلام، و از زمره افضل عبادات است:دانش میراث من وتوکه پیغمبران پیش از من است... .

 

🖋در اسلام تحصیل دانش، محض فرزانگی صرف نیست، بلکه دانش باید مایه بینش گردد، و بینش هم منتهی به پرستش خدا شود.علاوه بر آن تحصیل علم باید در انسان ایجاد تقوا کند، چرا که قدرت مادی و علم فراوان اگر با تقوا همراه شود مایه سعادت است والا باعث شقاوت. قرآن ، نخستین معلم، خدا ، دومین معلم، پیغمبران و سومین معلم، علما و فرزانگان معرفی می کند.

 

منابع؛📚

برای مطالعه بیشتر مقاله به سایت ذیل مراجعه فرمایید؛👇

http://nematnooshavand.blogfa.com/post/37

 

  • ☆انجمن زبان و ادبیات عرب☆ مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی