انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

𖧷عیدسَعیدغَدیرخُم࿐

دوشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۹ ق.ظ

 

                                             𖧷بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ𖧷   

حسّان بن ثابت اولین شاعر غدیر است که بعد از خطبه ی پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله در همان محل غدیر خم به همین مناسبت اشعاری را سرود و خدمت حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله عرضه داشت و اجازه گرفت تا برای همه کسانی که در غدیر بودند و خطبه را شنیدند بخواند حضرت اجازه دادند و فرمودند بخوان بنام خداوند و برکت او.

☁️اَلَمْ تَعْلَموا أَنَّ النَّبِیَّ مُحَمَّداً 

لَدی دَوْحِ خُمٍّ حینَ قامَ مُنادِیاً

 

☁️وَ قَد جاءَهُ جِبْریلُ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ 

     بأنَّکَ مَعْصُومٌ فَلا تَکُ وانِیاً

 

☁️ وَ بَلِّغْهُمُ ما أَنْزَلَ اللَّهُ رَبُّهُمْ 

وَ إن اَنْتَ لَمْ تَفْعَلْ وَ حاذَرْتَ باغِیاً

 

☁️علیکَ فما بَلَّغْتَهُم عَن إلهِهِمْ 

رِسالَتَهُ إِنْ کُنْتَ تَخْشَی الْأَعادِیا

 

☁️ فَقامَ بِهِ إذْ ذاکَ رافِعُ کَفِّهِ 

بِیُمنی یَدَیْهِ مُعْلِنُ الصَّوْتِ عالِیاً

 

 ☁️فَقالَ لَهُمْ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ مِنْکُمُ 

  وَ کانَ لِقَوْلی حافِظاً لَیْسَ ناسِیاً

 

☁️ فَمَوْلاهُ مِنْ بَعْدی عَلِیٌّ وَ اِنَّنی 

     بِهِ لَکُمْ دُونَ الْبَرِیَّةِ راضِیاً

 

☁️فَیا رَبِّ مَنْ والی عَلِیّاً فَوالِهِ 

  وَ کُنْ لِلَّذی عادی عَلِیّاً مُعادِیاً

 

☁️ وَیا رَبِّ فَانْصُرْ ناصِریهِ لِنَصْرِهِمْ 

  إمامَ الْهُدی کالْبَدْرِ یَجْلُو الدَّیاجِیا

 

☁️ویا رَبِّ فَاخْذُلْ خاذِلیهِ وَ کُنْ لَهُمْ 

  إذا وَقَفُوا یَوْمَ الْحِسابِ مُکافِیاً

 

💠بررسى سند «حدیث غدیر» و دلالت آن بر خلافت و جانشینى بلافصل مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام ؛دو متن از حدیث غدیر که در مصادر معتبر اهل تسنّن آمده است به شرح ذیل میباشد؛

به روایت احمد بن حنبل

احمد بن حنبل در کتاب مسند خود، به سند صحیح از زید بن ارقم چنین نقل مى‌کند:

همراه رسول خدا صلى اللّٰه علیه و آله در سرزمینى به نام «خمّ» فرود آمدیم. پیامبر خدا صلى اللّٰه علیه و آله به نماز امر فرمود و در شدّت گرما نماز را به پا داشت و پس از آن براى ما خطبه‌اى ایراد فرمود. براى آن سرور - با پارچه‌اى که بر درخت تنومندى انداخته بودند - سایبانى آماده شد.

آن بزرگوار در ضمن خطبه‌اش چنین فرمود:

أ لستم تعلمون؟ أ لستم تشهدون أنّی أولىٰ بکلّ مؤمن من نفسه؟ ؛

آیا نمى‌دانید؟ آیا شهادت نمى‌دهید که من به هر مؤمنى از خودش (در تمام امور) سزاوارترم؟

همۀ مخاطبان در جواب گفتند: آرى.

حضرت فرمود:

فمن کنت مولاه فإنّ علیّاً مولاه. اللهمّ عاد من عاداه و وال من والاه؛

هر که من مولا و سرپرست او هستم، پس على مولا و سرپرست اوست. خدایا! دشمن بدار هر که با على دشمنى ورزد؛ و دوست بدار آن که با او از در دوستى درآید.

به روایت نَسائى

این روایت را نَسائى، نویسنده کتاب سنن، به سند صحیح از ابو الطّفیل، از زید بن ارقم چنین نقل مى‌کند:

هنگامى که رسول خدا صلى اللّٰه علیه و آله از حجّة الوداع مراجعت مى‌فرمود، در غدیر خمّ فرود آمد. امر فرمود که زیر درختان آن جا را جاروب کردند، سپس فرمود:

کأنّی قد دعیت فأجبت و إنّی تارک فیکم الثقلین، أحدهما أکبر من الآخر: کتاب اللّٰه و عترتی أهل بیتی، فانظروا کیف تخلّفونی فیهما، فإنّهما لن یفترقا حتّى یردا علیّ الحوض؛

گویا به سوى حقّ تعالى فرا خوانده شده‌ام؛ از این رو دعوت او را اجابت کردم. به راستى که من در میان شما دو گوهر گرانبها به جاى مى‌گذارم که یکى از آن دو بزرگ‌تر از دیگرى است: قرآن کتاب خدا و عترتم که اهل بیت من هستند. پس توجّه داشته باشید که پس از من با آن دو چگونه رفتار خواهید کرد. همانا آن دو هرگز از یک‌دیگر جدا نمى‌شوند تا این که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

سپس فرمود:

إنّ اللّٰه مولای و أنا ولیّ کلّ مؤمن؛

به راستى که خداوند مولا و سرپرست من است و من ولىّ و سرپرست هر مؤمنى هستم.

آنگاه دست على علیه السلام را گرفت و فرمود:

من کنت ولیّه فهذا ولیّه. اللهمّ وال من والاه و عاد من عاداه؛

هر کس من سرپرست او هستم، پس این (على) سرپرست اوست.

خدایا! دوست بدار کسى که او را دوست دارد، و دشمن باش با کسى که با او دشمنى ورزد.

ابو الطّفیل مى‌گوید: به زید بن ارقم گفتم: آیا خودت این کلام را از رسول خدا صلى اللّٰه علیه و آله شنیدى؟

زید گفت: به راستى که در آن سرزمین در زیر آن درختان کسى نبود مگر این که با چشمانش آن حضرت را دید و با گوش‌هایش این کلام را از اوشنید آن چه بیان شد دو متن از حدیث شریف غدیر بود که به سند معتبر از زید بن ارقم نقل شد.🌻

 

 

❥︎عیدسعید غدیر خم مبارک🌿🌸

 

 

💢منابع؛

۱) . مسند احمد بن حنبل: 5 / 501، حدیث 18838.

۲) . فضائل الصحابة: 15، حدیث شمارۀ 45، خصائص امیرالمؤمنین علیه السلام: 96، حدیث 79.

  • ☆انجمن زبان و ادبیات عرب☆ مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی