انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

_ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها)☆

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵ ق.ظ

 

                                                  >بسم اللّه الرحمن الرحیـم<

 🌼   یکی از اقدامات خاندان امام حسین (علیه‌السلام) برای معرفی سیمای زشت امویان و بیدار کردن وجدان خفته کوفیان و تحریک احساسات آنان، ایراد خطبه‌هایی کوبنده و روشنگرانه بود. این سخنان، چنان تاثیری در کوفیان گذاشت که آنان در همان اجتماع، با اظهار پشیمانی از رفتار زشتشان، برای امام حسین (علیه‌السلام) و مظلومیت اهل بیت او، گریه و عزاداری کردند. 

🌼🌼 خطبه حضرت زینب کبری در کوفه یکی از وقایع بعد از حادثه عاشورا، در جریان اسارت اهل بیت امام حسین (علیه‌السلام) است که در شهر کوفه واقع شده است. طبق گزارش منابع تاریخی، بعد از ورود اسرای کربلا به شهر کوفه، حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) به مردم خطاب کرده و خطبه‌ای ایراد کردند، به گونه‌ای که مردم انگشتانشان را از شدت ناراحتی به دندان گرفته و می‌گزیدند و گریه می‌کردند، تا اینکه امام سجاد (علیه‌السلام) امر به سکوت کرد، و حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) نیز اجابت نمود.   

    🌼🌼🌼تاثیر خطبه حضرت 

  کذلم گوید: پس از خطبه حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) بان (مردم را حیران و سرگردان دیدم. آنان انگشتانشان را [از شدت ناراحتی] به دندان (می‌گزیدند. پیرمردی جعفی را دیدم که محاسنش از اشک خیس شده بود و می‌گفت: کُهولُهُم خَیرُ الکُهولِ ونَسلُهُم‌إذا عُدَّ نَسلٌ لا یَخیبُ ولا یَخزى‌ «پیران آنان بهترین پیران و نسلشان در میان نسل‌ها، هرگز هلاک و خوار نمی‌شود».   

_📄مقاله ای در این باره؛

خطبه حضرت زینب (سلام ألله علیها) در اجتماع مردم کوفه با حمد و ستایش خدا و معرفی خود به عنوان دختر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) شروع می شود و با توبیخ و سرزنش مردم کوفه ادامه و با همین مضمون خاتمه می یابد. از این رو, سیاق کلی خطبه توبیخ کوفیان است.حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) گریه ظاهری مردم را زیر سوال می برند و آنان را بسان احمقی فرض می کنند که رشته های ایمانی خود را بعد از تابیدن محکم, پاره پاره کردند و همه اعمال نیک خود را در نزد خدا ضایع کرده و از این رو, مستحق خشم خدا و جاودانگی در عذاب شده است.در جای جای این خطبه زیبا, استفاده از ایجاز, مجاز, اقتباسات قرآنی و دیگر شیوه های بیانی, به خصوص استعاره تمثیلیه, بسیار چشمگیر بوده و به زیبایی خطبه افزوده, به گونه ای که با استفاده از مثلهای قرآنی و شیوه های بیانی زیبا, اعمال زشت کوفیان به وضوح در نظرشان به تصویر کشیده شده است.فصاحت و بلاغت, ویژگی بارز این خطبه است و مخاطبان آن تحت تاثیر بیان شیوای حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) واقع شدند و ایشان با سلاح سحرآمیز بیان, به افشاگری و رسوایی دولت اموی پرداختند. 

📍آدرس سایتی که مقاله در آن موجود است؛

         https://www.sid.ir/paper/119819/fa

 

  • ☆انجمن زبان و ادبیات عرب☆ مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی