انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی

وابسته به گروه زبان و ادبیات عرب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

•هفته کتاب وکتاب خوانی📖

چهارشنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۵۶ ب.ظ

                                             •●بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ•●

-به مناسبت هفته کتاب وکتاب خوانی بنده خود را موظف دیدم که مطالبی را باشما درمیان بگذارم...

✨️اول بحث به اهمیت وجایگاه کتاب وکتاب خوانی در قرآن کریم میپردازیم؛

اهمیت کتابخوانی در دین اسلام به اندازه ای است که معجزه ی حضرت محمد صلی الله علیه و آله از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم نخستین آیاتی که بر پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می نویسد، قسم یاد می کند.

✨️در قدم بعدی به توجه اسلام به کسب علم پرداخته میشود؛

اسلام، به علم و دانش اهمیتی ویژه و ارزشی فوق العاده می دهد تا جایی که فرمان داده شده است که:« اُطْلُب العِلْمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحدِ»« از گهواره تا گور دانش بیاموز». و یا حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) فرمان می دهند که:« طلب دانش برهر مسلمانی فرض است» طَلبُ العِلْمِ فریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ.[ الکافی:۰۳/۱ حدیث ۱]. دانشجویان مورد محبّت خداوند متعال هستند و باب ارزش نگارش و کتابت فضل علم که در روایات و آیات قرآن کریم بابی بسیار گسترده است بیانگر اهتمام ویژه اسلام به علم اندوزی است.

☀️امام صادق(علیه‌السلام) به یکى از یارانش فرمود: « اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ، فَاِنَّهُ یأتى عَلَى النّاسِ زَمان هَرْجٌ ما یَأنِسُونَ فیهِ اِلاّ بِکُتُبِهِمْ» :« بنویس و دانش خویش را در بین برادرانت منتشرساز، و درصورتی که از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار، چون زمان پرفتنه اى مى آید که مردم تنها به کتاب هایشان انس مى گیرند».☀️در حدیث دیگرى از آن حضرت مى خوانیم:« مَنَّ اللهُ عَلَى النّاسِ بَرِّهم وَ فاجِرهُمْ بِالْکِتابِ وَالْحِسابِ وَلَوْلا ذلِکَ لَتَغالَطُوا»: « خداوند بر مردم اعم از نیکان و بدان به وسیله نوشتن و حساب منّت گذارده، و درصورتی که کتاب و کتابت نبود مردم به غلط مى افتدند».

✨️درادامه به سخنان مقام معظم رهبری،درباره اهمیت کتاب وکتاب خوانی وبیان نکات ارزشمند ازایشان میپردازیم؛

 

🌼اهمیت کتابخوانی در سیره مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری برای کتابخوانی اهمیت زیادی قائل هستند. به طوری که شخص ایشان یکی از کتابخوان‌های حرفه‌ای است. ایشان در طول شبانه‌روز حد‌اقل یک کتاب ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه‌ای را مطالعه می‌کنند. یعنی به غیر از مطالعات علمی و واجب روزانه یک کتاب دیگر هم مطالعه می‌کنند.

☘️مهارت تندخوانی

استفاده از مهارتهای تندخوانی به پیشرفت در روند مطالعه کمک بسزایی می‌کند. شاید بتوان گفت که رهبری یکی از تندخوانترین افراد ایران هستند و بر مطالعه کتاب مداومت دارند.

☘️استفاده از زمانهای آزاد

رهبری یک راهکار عملی برای مطالعه کتاب معرفی می‌کنند؛ مطالعه در بین راه یا در اتوبوس و مترو. ایشان می‌فرمایند:

«افرادی که کار روزانه دارند اداری، کاسب، روستایی، کشاورز و امثال اینها اگر مثال شب یا بین روز به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذارند، چقدر کتابها را در همین نیم ساعتها می‌شود خواند. بنده خودم دوره‌های بیست و چند جلدی کتابها را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه، یک ربع ساعت، خوانده‌ام! … شاید من از صدها جلد کتاب همین طور در این فاصله‌های کوتاه استفاده کرده باشم. بسیاری را هم می‌شناسم که این طور هستند… من یک دوره کتاب … هشت جلدی را … در اتوبوس مطالعه کردم! این بایستی یک سیره و سنت رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه‌هایشان یاد بدهند. خانمها در خانه‌ها کتاب بخوانند و معلومات را فرابگیرند.»

 

☘️تسلط رهبری بر موضوعات مختلف

یکی دیگر از ویژگیهای رهبر معظم انقلاب، تسلط استثنایی ایشان در موضوعات مختلف است که مرهون مطالعه در زمینه‌های مختلف و اهمیت به کتابخوانی است. حداد عادل درباره ایشان می‌گوید: «رهبری در هر موضوعی که مخاطب بحث داشته باشد،‌ کتاب‌هایی را برای ارجاع به آن‌ها معرفی می‌کنند،‌ که بسیاری از این کتاب‌ها در کتابخانه شخصی معظم‌له نیز موجود است.»

 

☘️انواع مطالعه

ایشان دو نوع مطالعه دارند. یک مطالعه روزانه دارند از قبیل مطالعه علمی، حوزوی، نظامی، سیاسی و … که مطالعه علمی و دقیق است. یک مطالعه ایشان هم مطالعه پیش از خواب است، در این زمان ایشان به مطالعه‌های سبک می‌پردازند.

 

رهبری درباره مطالعه کتاب در خانه چنین می‌فرمایند: «در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه می‌کنم؛ تا خوابم می‌آید، کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتی می‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر می‌کنم که همه خانواده‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقّع من این است.»

☘️خلاصه نویسی

رهبری هر کتاب را در یک صفحه خلاصه می‌کنند و تقریض هم می‌نویسند. یکی از عادت‌های کتابخوانی ایشان این است که با اتمام مطالعه کتاب،‌ نظر خود را در حد یک صفحه درباره کتاب نوشته آن را به‌همراه کتاب در قفسه کتابخانه قرار می‌دهند‌، به‌گونه‌ای که برای خواننده آگاهی از نظر ایشان درباره کتاب‌ به‌سرعت با خواندن آن کتاب امکان پذیر است.

❄️«من و کتاب» بیانات رهبری درباره اهمیت کتابخوانی است،که؛

می‌خواهیم به معرفی این کتاب  بپردازیم. یکی از پیشنهادهای ما برای تشویق به کتابخوان شدن، مطالعه «من و کتاب» است. این کتاب به بررسی توصیه‌های رهبری درباره کتابخوانی می‌پردازد و محتوای خوبی در این زمینه دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه نمایید.👌💯

✨️و درآخر به معرفی چند کتاب ازسوی رهبری میپردازیم؛

۱) دن آرام / میخائیل شولوخوف📕

در یکی از صفحات توییر، دیدگاه رهبرمعظم انقلاب درباره دو شاهکار معروف ادبیات روسیه درباره انقلاب اکتبر این کشور در سال 1917، ذکر شده است. در این مطلب آمده است: «کتاب «دن آرام» شولوخوف را خوانده‌ام که کتاب خوبی است اما کتاب «گذر از رنج‌ها» از آلکسی تولستوی در به تصویر کشیدن انقلاب، بهتر است.»

کتاب «دن آرام» نوشته میخائیل شولوخوف از آثار جاودانه ادبیات جهان به شمار می‌رود که به شیوه رئالیزم اجتماعی به نگارش درآمده و رویدادهای یک دوره بسیار با اهمیت از تاریخ مردم روسیه را بازتاب می‌دهد.

 

۲)مهاتما گاندی / رومن رولان📗

 

رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهید مطهری، با ذکر خاطره‌ای در خصوص شرح‌حال نویسی با اشاره به کتابی از رومن رولان، تاکید کردند: «یک وقت به یکی از این آقایان اهل قلم و ادبیات که می گفت می خواهم شرح حالی از امام بنویسم گفتم، اگر می خواهی از امام شرح حالی بنویسی حتماً کتاب «مهاتما گاندی» را که «رومن رولان» نوشته بخوان. انصافاً «رومن رولان» در تصویرسازی آدم فوق العاده ای است.

هم در رمان هایش این طور است. هم در شرح حال هایش، «رومن رولان» یک، دو سه رمان بزرگ خوب دارد که از لحاظ داستانی، در حدّ رمان های درجه یک دنیا نیست اما از لحاظ تصویر و توصیف... به خصوص تبیین آن خصوصیات روانی و فکری چیز فوق العاده‌ای است...راجع به گاندی من خیلی کتاب خوانده‌ام اما هیچ کدام به خوبی این کتاب نبود. نویسنده مدت کوتاهی به هند رفته و شخصیت گاندی را ـ شخصیت معنوی او را ـ اندازه گیری کرده و با بهترین بیانی توصیف نموده است...»

 

۳)بینوایان / ویکتور هوگو📔

رهبر معظم انقلاب سالها قبل درباره شاهکار «ویکتور هوگو» اینگونه اظهار داشتند: «به نظر من بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه‌ رمان‌های طول تاریخ را نخوانده‌ام، شکی در این نیست، اما من مقدار زیادی رمان خوانده‌ام که مربوط به حوادث قرن‌های گوناگون هم هست. بعضی رمان‌های خیلی قدیمی را هم خوانده‌ام. مثلاً فرض کنید کمدی الهی را خوانده‌ام. امیرارسلان هم خوانده‌ام. الف لیله و هزار و یک شب را هم خوانده‌ام. وقتی نگاه می‌کنم به این رمانی که ویکتور هوگو نوشته، می‌بینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچکس بتواند بهتر از این بنویسد یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده‌ام، این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم … من می‌گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان‌نویسی، در عالم کتاب‌نویسی. واقعاً یک معجزه است … زمانی که جوان‌ها زیاد دور و بر من می‌آمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته‌ام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعه‌شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است.»

 

 

 

⭕️منابع؛

۱.سایت ایمانو.

۲.سایت تابناک.

  • ☆انجمن زبان و ادبیات عرب☆ مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی